Konsten att ta betalt.....

24.01.2013 08:38

I går på lunchen tog jag min sedvanliga promenad. Ut i friska luften piggar alltid på.

Som vanligt snubblar jag in i garnaffär. I går blev det två. Jag får ofta skäll när jag är där.

-har du lärt dig att ta betalt för dina grejjer nu då?

Där har vi ett problem. Å svaret är nog i ärlighetens namn nej. De människor som inte stickar själva, har ingen aning om vad tid det tar.

Att designa ett mönster. Det tar TID. Det tar ENERGI. MEN det ÄÄÄR ju så roligt. Å det brukar jag försvara mig med.

Människor ser en mössa. En vante. En socka. En virkad liten pryttel. Men arbetet bakom vet de inte om.

Personerna i garnaffären brukar visa de grejjer de själva säljer, och visa prislappen. Ibland får det mig att häpna.

Jag jämför med mina egna priser. Det är ofta bara garnkostnaden jag lägger på. Någon timlön har jag inte. Jag har sämre betalt än de som får människor att uppröras på TV. De i andra länder. De tjänar bättre än jag;)

Men det ÄÄÄÄR ju så roligt. Så jag kommer fortsätta sticka och virka och nörda mig på fritiden. Kan inte sluta. Det är en drog och jag blir helt till mig när jag entrar en garnaffär och får klämma och känna på olika kvalitéer. Kvalité är viktigt för mig. Skulle aldrig sticka något i acryl. Neva!

Det är problem nr 2. Att alltid välja dyra, fina garner, gör sakerna jag gör ännu dyrare. Men det är ENORM skillnad på garn och garn.

MEN, jag stickar och virkar på. Lägger ut det jag gjort, lägger på garnkostnaden och försöker lägga på nån tjuga mer, så jag iallafall känner att jag får nåt extra. Saker finns alltid färdiga, och då kan jag lika gärna sälja det för att finansiera mitt garnkonto som är enormt;)

Idag är det torsdag. Jag är kaffesugen. Å hungrig. Känner att det kommer bli en bra dag idag. Dock hör jag på gotlandsradion om färjetrafiken.

Blir upprörd. Det är inte lätt att bo på en ö och vara beroende av färja och flyg för att ta sig någonstans.

Men att flytta härifrån när det finns så underbara små lamm och får som ger underbart garn. Nope.

Tjing på er alla:)

 

Ämne: Konsten att ta betalt.....

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar

Ämne: Konsten att ta betalt.....

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar