Döden....

10.02.2013 10:48

Free crochet pattern below, let me know if u want a translation:)

 

Fick en skojjig förfrågan på facebook igår.....en vän skickade en bild på en virkad dödsskalle och undrade om jag kunde göra en liknande.

Wooohaaa....dödsskallar är snygga och med iver satte jag igång. Hur kul som helst!

Slutresultatet ser ni här, och är du sugen på att göra en egen, finns beskrivningen här nedan.

Jag har använt mig av tunnt bomullsgarn och virknål nr 2.

 

Beskrivning:

13 luftmaskor. Gör till en ring med 1 sm. 13 luftmaskor, slut till en ring med 1 sm i samma m som förra sm.

Nu bör arbetet likna en liggande 8. Detta är dödsskallens två ögon.

v1. 28 fm OM vänster lmb. 28 fm OM nästa lmb. Sluta med en sm i första fm. Klipp av tråden och spara en bit till att fästa med.

v2. Ta upp ny tråd i samma färg. Börja på vänstra ögat. Hoppa över de första 5 fm och ta upp tråden i 6:e maskan genom att göra en sm.

3 lm (= första st) 1st, 15 hst, 3 st, 2 dst, 1 dst i ögats mitten, 2 dst, 3 st, 15 hst, 2 st, 3 lm

avsluta med 1 sm i tredje luftmaskan på första stolpen. Nu har "näshålet" gjorts.

v3. 3 lm (= första st), 1 st i samma fm, 4 st, 6 hst, 1 fm, 3 hst, 3 st, 9 dst, 3 st, 3 hst, 1 fm, 6 hst, 3 st, 2 st i de sista 2 fm, 7 st om nästans lmb. Avsluta med 1 sm i den sista av de 3 lm på föregående varv.

Tandraden:

3 sm, 4 lm (= första st + 1 lm) hoppa över 1 fm, 4 lm, hoppa över 1 fm....osv tills du får 6 tänder.

Vänd och gör en tandrad till.

 

The final touch:

Jag väljer en annan färg och virkar fm runt om hela dödsskallen.

Fäst trådarna och tja....klart!

 

Hör av dig om du undrar nåt....kanske jag förklarat knasigt, eller bara hajjar du inget;) Jag hjälper gärna.

Lycka till!